Staří pneu a DOT kód

Řada řidičů již jistě slyšela o takzvaném DOT kódu pneumatik. Ten podává jasnou informaci o tom, kdy a kde byla taková guma vyrobena. K čemu je takové informace ale vlastně dobrá a proč by měla motoristy zajímat?

dot pneu,stari pneu,stari pneu dot,jak poznat stari pneu,jak zjistit stáří pneu

Stáří pneumatik je z pohledu následných jízdních vlastností velmi důležité. Ačkoliv třeba gumy ještě nejsou tolik sjeté, příliš staré pneumatiky rovněž neodvádí svou práci dobře. Řidiče i jeho posádku ohrožují, neboť riziko dopravní nehody se po určité době úměrně se stářím postupně zvyšuje. Jak ale poznat, kdy byly takové gumy vlastně vyrobeny a v jakou dobu tedy sjely z výrobní linky?

K tomu slouží hlavně takzvaný DOT kód, který se podle nastavených zákonných pravidel musí nacházet na každé prodávané pneumatice v celé Evropské unii. Jde o základní parametr, který by měl řidiče zajímat.

Příliš staré pneumatiky jsou jednoduše problém

Pokud máte jako řidiči doma osm či kupříkladu deset let staré pneumatiky, je velmi pravděpodobné, že nebudou už tak dobře fungovat. Platí totiž, že směs pneumatik s postupem času stárne, ztrácí na své původní lepivosti i poddajnosti. Často platí, že staré pneumatiky mají tendenci se chovat jako hokejové puky, což rozhodně není ideální.

Pokud jsou tedy pneumatiky již příliš staré, auto se může chovat hůř na mokré i suché vozovce. Výrobci pneumatik často říkají, že své původní parametry ztrácí gumy už zhruba po pěti letech od výroby. V praxi je ale tato hranice mírně vyšší a podle uživatelů startuje zhruba na šesti letech stáří.

Unikátní kombinace čísel a písmen

Při pohledu na pneumatiky rychle objevíte unikátní vyraženou kombinaci čísel a písmen, která motoristovi přináší velmi důležité informace. To, kdy přesně byla taková pneumatika vyrobena, zjistíte právě i díky již zmíněnému DOT kódu na pneumatikách, který mimo jiné určuje místo i čas, kdy došlo k vyrobení takové gumy.

Při pohledu na pneumatiky je na první pohled viditelná unikátní kombinace čísel a písmen, která se týká výrobce a montážní linky. Na konci tohoto parametru se pak nachází i kombinace čtyř číslic, které se označují právě už jako DOT. První dvě číslice se týkají pořadového čísla týdne v roce a druhá dvě poslední dvojčíslí roku výroby.

Jednoduše řečeno - pokud kupříkladu na své gumě najdete kombinaci čísel 1822, znamená to, že její výroba se odehrála v 18. týdnu roku 2022.

DOT - jak moc velkou váhu tento parametr má?

Pro velkou část řidičů je parametr DOT klíčovým údajem i při výběru a následné koupi nových pneumatik. Některé motoristy by ani nenapadlo, že by si koupili i jen pár let staré gumy, a to ani za zvýhodněnou cenu. Přitom pro moderní gumy podle expertů platí, že se nejedná o tak výrazný aspekt, na který by se řidiči měli zaměřovat.

Moderní gumy se totiž vyrábí z kvalitních materiálů a příměsí, které v praxi brání rychlému stárnutí. Je poměrně jasně prokázané, že zhruba jeden rok dobře uskladněné pneumatiky odpovídá asi 3 týdnům v provozu.

Jak bylo již v tomto článku naznačeno, tak výrobci a následně i řidiči musí v případě pneumatik dbát zejména na dobré a kvalitní skladování. Pneumatiky není možné vystavovat chemickým látkám, vodě či oleji. Gumy by se měly nacházet v místnosti, kde je stálá teplota, a to kolem patnácti stupňů Celsia. Ideální rovněž je, pokud je taková místnost temná.

Výrobci musí výše naznačené normy dodržovat, a i proto ví, že dobré skladování pneumatik je alfou i omegou jejich úspěchu na vysoce konkurenčním trhu. Proto se motoristé nemusí obávat pořídit ani tři až čtyři roky staré a dosud nepoužívané pneumatiky, které pouze čekaly na svého majitele ve skladu. Od těch zcela nových by se neměly příliš odlišovat, s výjimkou ceny, která bude v případě stejné značky i typu pravděpodobně výrazně nižší.

Chcete zjistit DOT u nové pneumatiky, kterou prodáváme na našem e-shopu? Kontaktujte nás, rádi pro vás DOT zjistíme přímo na našem skladě.