Přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky - jak správně nahustit pneu?

Správné huštění pneumatik je klíčové pro dosažení optimálních jízdních vlastností, bezpečnosti a životnosti pneumatik. V tomto článku se zaměříme na to, jak správně nahustit pneumatiky a jaké jsou důsledky přehuštění nebo podhuštění.

Přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky - jak správně nahustit pneu?

Vozidla vyráběná po roce 2012 musí být vybavena speciálním systémem, který průběžně monitoruje tlak v pneumatikách. Pokud se tlak sníží, systém upozorní řidiče kontrolkou na palubní desce. Nicméně někteří řidiči tento problém ignorují, což může mít negativní následky. Jaké riziko hrozí při používání podhuštěných nebo přehuštěných pneumatik?

Jak správně kontrolovat tlak v pneumatikách

Pokud není vůz vybaven systémem sledování tlaku v pneumatikách, doporučuje se kontrola tlaku minimálně dvakrát měsíčně. Pokud se na palubním displeji zobrazuje neustálé varování o poklesu tlaku, může to být způsobeno poškozeným nebo špatně kalibrovaným senzorem.

Správný tlak pro vaše pneumatiky by měl být uveden na štítku v autě, obvykle na dveřích řidiče, na B sloupku nebo na víčku od nádrže. Pokud tuto hodnotu nenajdete, zkontrolujte manuál nebo vyhledejte informace na internetu. Kontrolu tlaku provádějte na studených pneumatikách. Použijte kapesní manometr nejlépe s ručičkou. Vyhýbejte se digitálním manometrům, které mohou být méně přesné (nebo taky vybité). Odmontujte ventilky a změřte tlak každé pneumatiky. Po dokončení kontroly tlaku nasaďte ventilky zpět na pneumatiky a ujistěte se, že jsou řádně utaženy.

Podhuštěné pneumatiky

Podhuštěné pneumatiky zapříčiňují „gumovější řízení“ - automobil se pohupuje v zatáčkách a reakce volantu může být opožděná. Podhuštěná pneumatika se více sjíždí na okrajích, tím je způsoben vyšší valivý odpor. A kvůli vyššímu odporu se taktéž zvyšuje spotřeba. Na podhuštěných pneumatikách také hůře zabrzdíte. Brzdná dráha se může prodloužit na suché vozovce až o čtyři metry.

Výrobci pneumatik pravidelně provádějí průzkumy týkající se správného tlaku v pneu, přičemž stále přibližně 50 % - 60 % evropských řidičů jezdí na pneumatikách, které jsou podhuštěné. Před přijetím evropské legislativy se však toto číslo pohybovalo až kolem 75 % řidičů automobilů v Evropě.

Přehuštěné pneumatiky

Na přehuštěných pneumatikách vozidlo hůře pohlcuje nárazy, protože je pneumatika „tvrdší“ – tím pak trpí další části podvozku. Přehuštěné pneumatiky jsou také vlivem vyššího tlaku hlučnější a jsou náchylnější k poškození a v extrémních případech může dojít i k explozi. Přehuštěný plášť se mnohem více sjíždí po středu běhounu a má menší styčnou plochu s vozovkou. To znamená, že se automobil může hůře ovládat.