Pneu pro elektromobily

S rostoucí popularitou elektromobilů se objevují nové požadavky na pneumatiky. Pneumatiky pro elektromobily by měly být optimalizované pro nízkou spotřebu energie a nízký valivý odpor. V tomto článku se podíváme na specifické požadavky pro pneumatiky pro elektroauta a na to, jak vybrat pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Pneumatiky pro elektromobily

S příchodem automobilů na elektrickou energii přišly také speciální nové pneumatiky. Pojďme si nejdříve ale definovat, jaké jsou rozdíly mezi normálním spalovákem a elektromobilem a proč jsou tyto speciální gumy vůbec potřeba.

Hmotnost a krouťák

Elektromobily jsou oproti běžným spalovákům výrazně těžší. Proto musí být pneumatiky na tuto vyšší hmotnost připraveny.

Výrazně vyšší je také kroutící moment, který můžete mít hned a tady, s tím by však běžné pneumatiky při prokluzování asi úplně nesouhlasily.

Aby elektromobil dojel co nejdál, je navrhován tak, aby kladl co nejmenší odpor a to je potřeba také u „elektropneumatik“. To jde však výrazně proti přilnavosti v zatáčkách, brzdění i zrychlování. Směs pneumatik pro elektromobil je tedy o poznání tvrdší, ale ne zas tak moc aby to ovlivnilo jízdné vlastnosti.

„Elektropneumatiky“ pod lupou

Výrobci pneumatik musí často hledat kompromisy v návrhu pneumatik, aby splnili různé požadavky na výkon a bezpečnost. Jeden z kompromisů se týká celkové tuhosti pláště, zejména bočnic. Takové bočnice musí být dostatečně zesílené, aby nepodléhaly odstředivým silám v zatáčkách. Pokud by se na těžké elektromobil použily klasické pneumatiky určené pro běžná auta, mohlo by to způsobit zhoršení ovladatelnosti a zpomalení reakce na pohyby volantu.

Elektromobily jsou extrémně tiché a obyčejné pneumatiky by tuto oázu klidu nepěkně narušily. Díky vynikající aerodynamice, pro dosažení co největšího dojezdu, nevytvářejí elektromobily během jízdy hluk ani na dálnici. Výrobce pneumatik Hankook se snaží tento problém řešit tak, že do pláště pneumatiky pro elektromobily přilepuje pěnu podobnou molitanu. Tento postup prý snižuje hlučnost až o 9 dB. Jak to funguje v praxi, je otázkou, ale do budoucna se dá očekávat další podobná řešení.