Letní pneumatiky z ekonomické třídy

Koupě pneumatik na letní sezónu roku 2024? Mnoho řidičů tápe s konečným rozhodnutím a neví, jaké gumy za to opravdu stojí. Zvlášť obtížné to mají motoristé, kteří chtějí při výběru letních pneu ušetřit. Nevěří, že ty nejlevnější gumy na trhu by i pro ně mohly být ideální a neví, co za nízkou cenou pneumatik z ekonomické třídy vlastně stojí.

Letní pneumatiky z ekonomické třídy

Cena pneumatik na trhu se odvíjí od několika základních faktorů. Na první pohled je však jasné, že mezi jednotlivými modely jsou v praxi obrovské cenové rozdíly. Na jedné straně se nachází gumy od značek jako je Michelin, Pirelli nebo třeba Bridgestone. Jde o obrovsky známá jména, která na globálním trhu dominují. Nemají nouzi o zákazníky, a proto se nemusí obávat konečnou cenu také trochu nastřelit.

Úplně jiná situace ale panuje u pneumatik, které takové jméno nemají. V poslední době se jedná hlavně o asijské výrobce, které se začínají na západním trhu prosazovat. Je patrné, že pokud Evropská unie či USA nepřistoupí k přísné celní politice, budou jednotlivé asijské modely i na českém trhu stále častější. Svou cenou totiž nemohou mnohdy těm ostatním konkurovat.

Mezi levnými značkami se začíná prosazovat Leao

Součástí značek z takzvané ekonomické kategorie tedy jsou v prvé řadě asijské značky jako Leao (Čína), ale kromě toho se jedná také o některé evropské podniky, které na trhu už dlouhodobě působí. V tomto ohledu je třeba uvést, že do ekonomické třídy se řadí třeba i česká značka Barum nebo slovinská Sava. I jednotlivé gumy od těchto značek jsou často velmi levné a za čínskými protějšky zaostávají jen o pár stovek korun.

Nezávislé testy napříč trhem ukazují, že ekonomické modely pneumatik za prémiovými značkami v konečném důsledku zaostávají. Mají horší výsledky v oblasti hlučnosti, valivého odporu, přilnavosti na mokré vozovce. Z hlediska nabízené ceny není tato skutečnost nejspíš příliš překvapivá, na druhou stranu ale platí, že o tolik horší tyto gumy z ekonomické kategorie také nejsou a dokáží svou práci zastat.

Konkrétně mohou být gumy z ekonomické třídy vhodné pro řidiče, kteří na silnice vyjíždí spíše sporadicky. Jako třeba na nákupy nebo pár kilometrů do práce. Na dlouhé cesty se vydávají spíše ojediněle a jejich auto je po většinu doby zaparkované doma v garáži. V takové situaci se ekonomická třída pneumatik může jevit jako naprosto ideální.

Nízká cena? Podvod to není

Pokud se jako motoristé ptáte na to, co vlastně za tak nízkou cenovkou pneumatik stojí a zda se nejedná o nějaký podvod, je odpověď poměrně jednoduchá a spočívá v pohledu na samotnou cenotvorbu, která je pro výrobce pneumatik v dnešní době příznačná. V prvé řadě je třeba uvést, že levnější značky nemusí investovat tolik prostředků do vývoje ani do konečných směsí. Kvůli tomu mohou mít nabízené pneumatiky následně horší parametry, a to třeba i s ohledem na míru bezpečnosti nebo spotřebu paliva.

Zároveň ale platí, že i cenově dostupné letní pneu musí splňovat stanovené normy, o kterých hovoří právní předpisy České republiky či celé Evropské unie. Není možné, aby se do oběhu dostaly gumy, které nesplňují alespoň minimálně dané bezpečnostní standardy. V tomto ohledu tedy řidiči mohou mít jistotu.

Pro výrobce z ekonomické kategorie tedy platí, že často mohou využívat již osvědčené technologie z minulosti. Neinvestují do nových, díky kterým by mohly přijít na trh s optimálnější pneumatikou, která by se mohla chlubit prvotřídní přilnavostí na mokré vozovce či třeba skvělou spotřebou. Tím se ekonomičtí výrobci liší od prémiových značek, které do vývoje gum investují horentní sumy a následně se je skrz vyšší ceny pro motoristy snaží získat ideálně v celé míře zpět.