Letní pneumatiky: Hloubka dezénu
Příchod vyšších teplot znamená pro většinu řidičů výměnu pneumatik. Zatímco někteří už mají pro nastávající sezónu úspěšně nakoupeno, jiní se k činu zatím chystají a zbývající část se teprve rozhoduje. Proces však ovlivňuje důležitý faktor, a to opotřebení současných plášťů a s tím i hloubka jejich dezénu.
Používání sjetých pneumatik k provozu je praxe, které by se každý řidič měl zdaleka vyhnout. Kromě možné pokuty při policejní kontrole zbytečně ohrožujete nejen sebe, ale i životy všech ostatních účastníků silničního provozu. To, že nízká hloubka dezénu mimo jiné podstatně zvyšuje riziko aquaplaningu, by mělo být každému řidiči známo. Co ale mnoho lidí neví, nebo jim to přinejmenším nedojde, je to, že pokud na svém autě použijete pneu s nedostatečným dezénem, hrozí, že v případě autonehody vám pojišťovna odmítne proplatit škody.
Hloubka dezénu nové letní pneumatiky je stejně tak jako u zimní stanovena na 8 milimetrů. Každá další jízda však způsobuje postupné snižování. Určení minimální hloubky dezénu letních pneumatik má svá pravidla, přičemž závisí na vozidle i ročním období.
Dle aktuální legislativy jsou požadované hloubky dezénu následující:
- pro letní pneu u osobních aut a vozidel do 3,5 tuny minimální hloubka stanovena na 1,6 mm,
- pro zimní pneu platí minimální hloubka 4 mm pro auta do 3,5 tuny, pro větší 6 mm,
- u motocyklů platí podobně jako u osobních aut v případě letních pneu 1,6 mm, u zimních pak 4 mm.
Celoroční pneumatiky a hloubka dezénu
Říkáte si, jak to je s celoročními pneumatikami? Není na tom nic složitého, zkrátka platí úplně stejná pravidla jako u zimních a letních plášťů. Pakliže proháníte vozidlo v zimním období po sněhu či ledu, jsou zapotřebí minimálně 4 milimetry, v létě si pak vystačíte s „pouhými“ 1,6 mm.
Nutno však podotknout, že zákon explicitně zmiňuje jen hodnotu minimální. V realitě by se tedy hloubka dezénu měla pohybovat ve vyšších číslech. Pokud se tedy dezén na vašich aktuálních pneumatikách snížil pod 2 milimetry, začněte shánět nové. Stačí se řídit jednoduchým pravidlem - čím je dezén pneu hlubší, tím lépe, a to nejen pro řidiče, ale i pro posádku a další účastníky provozu.
Jak změřit hloubku dezénu
Hloubku dezénu byste měli kontrolovat pokud možno pravidelně, ideálně každého půl roku (6 měsíců). Samotný proces je úplně jednoduchý, postačí vám k tomu hloubkoměr, který najdete na skoro každé čerpací stanici a dáte za něj pár desítek korun. Mají ho ale i některé hobbymarkety a spolehlivou volbou jsou samozřejmě autoservisy.
Jak už sám název napovídá, hloubkoměr je nekomplikovaným a spolehlivým nástrojem pro měření hloubky dezénu. Před měřením je nutné vozidlo zaparkovat na rovném povrchu. Poté přichází na řadu čištění drážek pneumatik od kamínků či jiných nečistot a následně do drážky „zasuňte“ hloubkoměr. Každému řidiči měření zabere maximálně pár minut času. Kromě toho také výrobci přímo na pneumatiky umisťují takzvané indikátory opotřebení, které se nachází hlouběji pod úrovní dezénu. Jakmile dojde k splynutí a zarovnání s dezénem, je nutné gumu vyměnit. Někteří řidiči také hloubku svých pneumatik měří pomocí triku s padesátikorunou.
Je třeba mít na paměti, že sjeté pneumatiky ztrácí své původní vlastnosti, navíc jejich používáním dochází také ke změnám v chemickém složení. Pláště s opotřebovaným dezénem mohou způsobit vyšší hlučnost či spotřebu paliva, prodlužují brzdnou dráhu a zvyšují riziko smyku.
Hloubka dezénu však není jediným atributem, kterému by řidiči měli věnovat pozornost. Důležité je i stáří pneumatiky. Po uplynutí zhruba pěti let od výroby totiž gumy začínají ztrácet prvotní vlastnosti. Společně s pneumatikami stárne i pryžová směs, a i když se stav gum může na pohled jevit jako bezchybný, krizové situace mohou ukázat pravou tvář. Kromě toho všeho by pneumatiky také vždy měly mít správné rozměry.