Kolik stojí přezutí pneumatik

Mnoho řidičů se často ptá, kolik stojí samotné přezutí pneumatik a zda to stojí za to utrácet peníze za tento proces. V tomto článku se podíváme na různé faktory, které ovlivňují náklady na přezutí pneumatik, abychom vám pomohli získat přehled o nákladech a usnadnili vám rozhodování při výběru pneuservisu.

Kolik stojí přezutí pneumatik

Období přezouvání se blíží a nyní na vás leží rozhodnutí, zda si pneumatiky přezujete sami, nebo to necháte na odbornících v pneuservisu. Kolik stojí přezutí v pneuservisu a jak přezujete pneumatiky svépomocí?

Cena za přezutí pneumatik v pneuservisu

Cena za výměnu pneumatik v autoservisu se obvykle liší v závislosti na velikosti kol a druhu pneumatik. Například vetší kola budou draží. Zároveň také pokud budete chtít obout dojezdové run-flat pneumatiky. Některé pneuservisy si účtují za vyvážení kol, za jednotlivá závaží nebo dokonce za umytí kol. Pokud přijedete s autem na výměnu obou kol (na jedny disky a druhé pláště), cena bude zase jiná a pravděpodobně vyšší. Za kompletní přezutí kol můžete zaplatit kolem 600 korun, ale cena se může vyšplhat až na dvojnásobek. Některé pneuservisy nabízejí slevu při nákupu pneumatik přímo od nich.

V následujících řádcích vám poradíme, jak si můžete přezout kola doma, a tak ušetřit náklady spojené s návštěvou pneuservisu. Přezutí svépomocí se dá aplikovat pouze pokud máte dvě sady obutých kol. Pokud chcete přezout jedny disky na druhé pneumatiky, nechte to na odbornících. Přezutí kola svépomocí není složité, ale je třeba mít správné nástroje a postupovat opatrně. Následující postup vám pomůže:

Jak přezout auto svépomocí

S největší pravděpodobností byste měli mít všechny potřebné věci k přezutí v rámci povinné výbavy. Mezi nejdůležitější nástroje patří hever a klíč na kola. Pro větší jistotu se doporučuje mít také momentový klíč, který vám umožní přitáhnout kola na správný výrobcem doporučený moment.

Podle učitelů autoškoly je nutné před započetím přezutí, zajistit auto proti samovolnému pohybu. Toho lze dosáhnout zabrzděním, zařazením rychlostního stupně a založením kola klínem na opačné straně než ta, kterou zvedáte. Někteří odborníci však namítají nepoužít ruční brzdu nebo rychlostní stupeň a doporučují pouze použít klín.

Poté je třeba najít v manuálu nebo na internetu zvedací body automobilu. Zvedák se umístí na tento bod a (musí být na stabilní a rovné ploše, případně je možné umístit pod něj rovnou pevnou desku, aby se zabránilo poškození nebo zhroucení zvedáku s automobilem bez kola) povolí se šrouby na kole. Následně se auto začne zvedat.

Ze zvednutého kola odšroubujte šrouby a sundejte jej. Poté se nasadí druhé kolo a ručně se dotáhnout šrouby. Kolo se sundá z heveru a je možné pokračovat v dotahování šroubů klíčem. Šrouby je potřeba utahovat vždy takzvaně „do kříže“ jinak by se mohly špatně utáhnout a kolo by nemuselo pevně držet.

Následující proces je potřeba opakovat pro každé kolo. Po dotažení posledního kola je nutné dotáhnout všechny šrouby na předepsaný moment výrobcem automobilu pomocí momentového klíče. Po první jízdě po přezutí se doporučuje zkontrolovat utažení šroubů.

I když je možné nouzově vyměnit kola svépomocí, odborníci přesto doporučují využít služeb pneuservisů. Ty nabízejí nejen montáž kompletních kol (disk s pneumatikou) na auto, ale také kontrolu a vyvážení kol před nasazením. Nesprávně vyvážená kola mohou totiž v budoucnu způsobit například špatnou sbíhavost nápravy a ušetřené peníze za přezutí je pak nutné v nejlepším případě investovat do seřízení geometrie.