Jak se zbavit hlučnosti pneumatiky a co ji způsobuje

Každý řidič si při jízdě určitě přeje pohodlnou a tichou jízdu, ale hlučnost pneumatik může tuto zážitek velmi snadno narušit. V tomto článku se podíváme na to, co způsobuje hlučnost pneumatik a jaké jsou možnosti, jak se jí zbavit.

Jak se zbavit hlučnosti pneumatiky a co ji způsobuje

Pokud přezouváte z letních pneumatik na zimní, nemusíte se ničeho obávat. Hluk vznikající z používání zimních pneumatik je výrazně vyšší než u letních nebo celoročních pneumatik. To však nemusí být nutně vážný problém, protože může být způsobeno pouze tím, že jste zvyklí na méně hlučné letní pneumatiky. Zimní pneumatiky mají speciální tvar dezénu a mnoho malých drážek, aby zlepšily své vlastnosti na sněhu.

Avšak problém může nastat v případě, kdy je hluk z pneumatik výrazně větší. Hučení pneumatik může být způsobeno například nepravidelným tvarem pneumatiky nebo nerovnoměrně opotřebovanými plášti. Nepravidelné opotřebování dezénu pneumatik a tím způsobená hlučnost může být způsobena špatnou geometrií, nebo špatným stavem tlumičů.

Míru hlučnosti si také můžete najít na energetické štítku pneumatiky. Míra hlučnosti se uvádí v podobě piktogramu černých zvukových vln od jedné do tří spolu s hodnotou v decibelech. Výrobce si hlučnosti uvádí sám.

Špatné uskladnění pneumatik

Pneumatika pro zimní nebo letní období může být deformována v důsledku špatného skladování. Je důležité si uvědomit, že zimní pneumatiky jsou uloženy po dobu minimálně půl roku někde v garáži nebo sklepě a jejich tvar se může vlivem špatného skladování změnit.

Pokud skladujete pneumatiky bez disků, můžete je skládat vedle sebe nastojato. Je však dobré je občas trochu pootočit, aby se nevyznačovaly svou tíhou pouze na jedné straně a nedocházelo tak k deformaci. Na skladování pneumatik si můžete pořídit také speciální stojany, do kterých pneumatiky uložíte a nebudete muset řešit deformaci vlivem ostatních kol.

Pneumatiky s disky je vhodné skládat na sebe do "komínku", aby nedocházelo k většímu deformování. Nejlepší je jednou za měsíc prohodit pořadí, v jakém jsou na sobě poskládané.

Modrý a červený asfalt

Při jízdě na určitém typu vozovky se může projevit vyšší hlučnost pneumatik. Například na povrchu s červeným nebo modrým asfaltem, který se často nachází u přechodů pro chodce, jsou pneumatiky nejhlučnější. Při prudkém brzdění tento povrch zesílí třením pneumatik a tím se výrazně sníží rychlost, která by mohla chodce ohrozit.

Bacha na huštění pneumatik

Přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky mohou také zvyšovat úroveň hlučnosti. Kromě toho se špatně nahuštěné pneumatiky ojíždí více. Přehuštěné pláště mají tendenci se dotýkat vozovky menší plochou, což negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Navíc může vést k rychlejšímu opotřebení středové části pneumatik. Na druhé straně pneumatiky podhuštěné se dotýkají vozovky na větší ploše, což způsobuje větší opotřebení po okrajích a zvyšuje valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva.