Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit

Dojíždění zimních pneumatik v létě se stává na českých silnicích celkem běžným jevem. Řidiči se snaží ušetřit peníze a nechtějí investovat do nových letních pneumatik. Avšak, i když se to může zdát jako rozumné řešení, jsou s tím spojena určitá rizika, která by neměla být podceňována. V tomto článku se podíváme na všechny aspekty této problematiky a zhodnotíme, zda je dojíždění zimních pneumatik v létě pro vás vhodné a bezpečné řešení.

Dojíždění zimních pneumatik v létě se nemusí vyplatit

Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy pro jízdu v zimě a v chladných podmínkách a jejich směs není vhodná pro letní pařáky. I když není zákonem vysloveně zakázáno používat zimní pneumatiky (protože, co není zakázáno, je povoleno) v létě, je však stanovena minimální povolená hloubka dezénu, která je 1,6 mm.

Pokud se rozhodnete ušetřit a použít v létě staré zimní pneumatiky a následně je na podzim vyměníte za nové, nikdo vám to zakázat nemůže, podívejte se však na možné negativní důsledky. Zimní pláště dokaží fungovat nejlépe v teplotách zhruba do 8 stupňů nad nulou. Jakékoliv teploty nad už jízdní vlastnosti zhoršují, a když teplota vystoupá nad 20 °C už zimní pláště vyloženě trpí.

Zimní směs v létě

Jak už jsme avizovali, zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi, která je vhodná do nižších teplot. Některé tyto vlastnosti jsou pak ve vyšších teplotách výrazně horší než běžné (i levné) letní pneumatiky. Zimní plášť je tvořen měkčí směsí, která se v létě a ve vyšších teplotách rychleji sjíždí. S velkým počtem lamelek a širokým dezénem se v teplém počasí zimní pneumatiky rychleji zahřívají a tím ztrácejí adhezi. Zimní pneumatiky také, oproti letním, disponují měkčím kordem - v létě tak může docházet k většímu rozpínání a v extrémních případech může dojít k narušení nebo vyboulení kordu.

Zimní dezén zároveň hůře odvádí vodu z nenadálých letních lijáků. Na vyhřátých letních silnicích se zimními pneumatikami můžete také hůře zabrzdit, jelikož je podle testů prokazatelně delší brzdná dráha až klidně o jednu pětinu oproti letním plášťům. Naopak zvyšuje se spotřeba, a to až o půl litru na sto kilometrech. V neposlední řadě jsou kvůli tvarování dezénu zimní pneumatiky v létě výrazně hlučnější, což vám na komfortu rozhodně nepřidá.